Vi har sett ett behov att ha generella kommentarer någonstans, kommentarer som inte rör själva inlägget eller sidan. Har du något som du vill kommentera eller lämna förslag på så gör det här. Det ska självklart ha att göra med Skatteverkets eller Kronofogdens webbplats. Vi tar till oss dessa och skickar de till rätt ställe internt eller så tar vi till oss det i projektet.

Annonser

16 Responses to “Kommentarer”


  1. 1 Jens juni 12, 2007 kl. 14:37

    Från ”Företagare”

    1) Varför går det inte att redovisa arbetsgivaravgifter och moms lika enkelt via webben som på papper? Känns stenålder att fylla i en blankett och lägga i kuvert och skicka per post när man lika gärna kunde fått en kontrollkod printad på blanketten så att man kunde deklarera dessa uppgifter direkt på nätet utan någon tillkrånglad inloggning.
    2) Sökfunktionen på er sajt behöver en rejäl översyn. Det är ibland svårt att hitta något man letar efter med hjälp av en sökning eftersom sökresultaten inte är 100% relevant rangordnade. Det är dock inget unikt för Skatteverket, men eftersom ni har en sådan mängd dokument så bör det vara högprioriterat.

  2. 2 Niklas juni 21, 2007 kl. 09:53

    Hej på er
    Sitter nu i hetluften som egen företagare. Eftersom jag ännu hanterar prelskatt och moms via det gamla hederliga sättet ”blankett-kuvert-springa till postlåda” saknar jag lättillgänglig info om vart blanketterna ska skickas. Jag har en svag misstanke om att de flesta blanketterna skickas till samma ställe (skanningen) vilket borde innebära att adressen kan synas på 1:a sidan för samlingen av blanketter.

    Vänliga hälsningar
    Niklas

  3. 3 Niklas augusti 6, 2007 kl. 13:50

    Hej!
    Min fråga: hur hittar man till ´den här bloggen från skatteverket.se?

    Är inte tanken att vem som helst ska kunna hitta hit och kommentera.

    (jag hittade hit via 24timmarsbloggen.se)

    Hälsningar Niklas

  4. 4 Jens Wedin augusti 6, 2007 kl. 14:18

    Niklas: Du hittar den under ”Om Skatteverket > Allmänt om webbplatsen”

    http://skatteverket.se/4.3d21d85f10922490e1080002356.html

  5. 5 Stefan Johansson oktober 1, 2007 kl. 13:10

    Hej! SKatteverkets nuvarande webbplats har kommit ganska långt vad gäller att följa de riktlinjer för tillgänglighet som gör att också personer med funktionshinder kan använda information. (Det är lite sämre med tjänsterna på webben).

    Planerar ni att ta ytterligare steg för att underlätta för personer med funktionshinder att använda den nya webbplatsen? Hur har ni säkrat att inte den nya webbplatsen får en försämrad tillgänglighet.

  6. 6 Jens oktober 2, 2007 kl. 12:16

    Hej Stefan

    Tack för din kommentar. Vi har arbetat en del tillgänglighet på Skatteverket och känner att vi kommit en bit på vägen. Dock finns det fortfarande massor att göra och det är väl det som är charmen med webben. När vi gick från manuellt ”hackande” till ett publiceringssystem så hade vi chansen att göra våra webbplats mycket bättre när det gäller tillgänglighet, i alla fall teknisk tillgänglighet.

    Nu känner vi att vi istället borde fokusera på det viktiga, alltså innehållet. Idag har vi på vissa ställen av webbplatsen fantastiskt långa sidor (exempel http://tinyurl.com/26kzzy). Detta samt mindre bra struktur och svår svenska gör det inte bättre. Vi kommer alltså fokusera på vårat innehåll och struktur i denna förstudie och med det öka tillgängligheten.

    När det gäller våra tjänster (exempel http://tinyurl.com/2zqm7m) så håller jag med att vi inte lever upp till samma mått som vår ”externa webbplats”. Mycket beror på vår interna organisation och att olika personer arbetar med olika delar av webbplatsen, våra tjänster och e-tjänster. Där måste vi internt jobba bättre för att höja standarden generellt. Tillgänglighet borde inte styras av organisation (precis som struktur).

    Nu när vi i förstudien ser ett ökat behov att integrera information och tjänster hoppas vi samtidigt kunna höja standarden generellt då vi vill använda samma mallar och publiceringssystem.

    Vi kommer i vår slutrapport att skriva just om tillgänglighet och att den inte ska försämras i en framtida utvecklingsinsats. Sedan handlar det mycket om personligt engagemang att driva dessa frågor internt inom förvaltningsorganisationen.

  7. 7 Mia Ahlgren oktober 4, 2007 kl. 19:09

    Hej,

    Undrar varför tillgänglighet och användbarhet för personer med funktionshinder verkar saknas i både kravspecifikationen och i personas. Vet att det finns kompetens i er grupp på området, så jag är nyfiken på om det finns någon tanke bakom att inte nämna tillgänglighet. Ryms perspektivet månne i personas som ni inte lagt ut på bloggen?

    Bra att tillgänglighet kommer med i slutrapporten.
    Rolig idé att använda ett bloggverktyg för dialog.

    Lycka till!

  8. 8 Jens oktober 10, 2007 kl. 15:21

    Hej Mia

    Ursäkta att jag inte svarat förrän nu. Vi har helt enkelt haft massor att göra med själva prototypen. För oss är det självklart att vår webbplats ska vara användbar för alla, då även de med olika slags funktionshinder. Vi kommer att skriva om tillgänglighet i vår slutrapport där vi då lutar oss mot W3C och Vervas riktlinjer. Att vi inte har med något om tillgänglighet i vårat dokument kring personas är att vi inte har haft möjlighet att djupintervjua någon med funktionshinder ännu. Det hoppas jag att vi kan ändra i framtiden då vi ser detta som ett levande dokument.

  9. 9 Tommy oktober 16, 2007 kl. 11:08

    Ett tips är att lägga in en innehållslista någonstans, så att man kan snabbare hitta de man söker. Jag tänker wikipedia-modell där innehållet på en sida listas då det är många rubriker och underrubriker.
    Gäller på denna sida, flytt inom Sverige:
    http://prototyp.skatteverket.se/temp/folkbokforing/flyttninginomsverige.4.47eb30f51122b1aaad2800041070.html

  10. 10 Daniel oktober 16, 2007 kl. 11:30

    Hej,

    Varför går det inte att ta fram en enkel skatteuträknare? Låt er inspireras av den som finns hos ekonomifakta.se. Om man idag tittar på er skatteuträknare är det en miljon fält som måste fyllas i och den är sjukt krånglig. Man borde ha en lätt version där man inte behöver fylla i mer än var man bor och hur mycket man tjänar, för att få ett ungefärligt värde. Om man sen vill ha det noggrannare än så så får man gå över till den krångliga versionen.

    Sen vore det även kul med en funktion som visar det samlade skattetrycket i sverige.

    Anledninge till detta är att det är bra när man vill utvärdera var man vill bo. Det måste vara lätt att jämföra skattesatser i sverige med andra länder så man kan bosätta sig där det är billigt att leva.

    MVH
    Daniel

  11. 11 Jens Wedin oktober 16, 2007 kl. 11:35

    @Tommy: Tack för kommentaren. Vi har sådana idag för långa sidor som har många rubriker. Vi vill istället bryta upp dessa sidor till små underavdelningar, något vår navigering i prototypen är bättre passsad för.

    @Daniel: Bra förslag, vi tar till oss det. Jag håller med att vissa av våra ”räknesnurror” är lite väl avancerade.

    Skattetrycksbarometer vore en kul idé att testa, tack för ett bra förslag.

  12. 12 Oscar oktober 17, 2007 kl. 09:38

    Jag vill ha en enkel räknesnurra för K10 blanketten. Gärna som en vizard i flera steg där jag kan använda mig av företagets deklaration som grund (för ni släpper väl också en förenklad deklaration för småföretag?).

    K10 är den värsta dynga jag någonsin sett och har alldrig lyckats få några vettiga svar från varken revisorer eller skatteverkets experter om hur den skall fyllas i. Språket är helt absurt och ofta undrar jag om det finns någon logik i det bakomliggande regelverket.

    Så länge vi har ett högt skattetryck på arbete måste man ha liknande regler för småföretag men det skall inte ta 2 dagar per år att fylla i deklarationen…

  13. 13 Jens oktober 17, 2007 kl. 09:42

    Hej

    @Oscar, bra synpunkt på ny funktionalitet. Det tar vi till oss i projektet.

  14. 14 Micke (jurist) oktober 25, 2007 kl. 17:05

    Hej
    Kommentar på Kronofogden.se
    1. Varför använder ni namnet Kronofogden? När jag för ett tag sedan besökte hemsidan i syfte att söka jobb, trodde jag att Kronofogden var ett privat företag. Ingenstans på startsidan stod att jag kommit till en myndighet. ”Kronofogden” är ett inte speciellt officiellt klingande namn. Använd hellre ”Kronofogdemyndigheten” eller skriv det någonstans på startsidan.
    2. Skatteverkets hemsida är pedagogisk. Glest med text och tydliga rubriker och hänvisningar. Kronofogden.se borde använda skatteverkets lay out.
    3. Kronofogdens prototypsida ser alldeles för grå ut. Använd loggans färger mer (men sparsamt).
    4. ”Vanliga frågor” bör inte trängas i mitten utan ges en permanent plats i en höger- eller vänstermeny. De senaste frågorna publiceras på startsidan och de äldre får en länk.
    5. De flesta, misstänker jag, har en 17” skärm. Nu tycker jag att kronofogdens hemsida är för lång. Det blir inte så snyggt med en en och en halv startsida, s a s.
    6. Tag bort ”Behöver du få hjälp med att få betalt?”-länken (i mitten). Den frågan återfinns ju som flik längst upp på prototypsidan. Detsamma gäller ”Har du en skuld?”-rubriken i mitten av startsidan.
    7. Tag bort ”Startsida”-fliken. Det ser lite amatörmässigt ut. Gör loggan och namnet Kronofogden aktiv som länk tillbaka till startsidan istället.
    8. Tag bort de sågtandade sidorna på loggan. Den ser lite hemmasnickrad ut, minst sagt.

  15. 15 Sune Dahlberg oktober 29, 2007 kl. 22:06

    1. Tre flikar är alldeles utmärkt

    2. Mycket bra med gemensam startsida. Vi kan vara både
    privat och företagare under samma besök.

    3. Nej!

    4. Tydlig gles meny. Bra. Lätt att se var jag är.

    5. Ett skatteprogram. Ett värdepappersprogram. Möjligen också
    att ni tänker på att lägga in synonymer i sökfunktionen
    så att det blir lättare att få träffar.
    Det har tidigare varit mycket svårt att söka på ”ord”.
    Nya förslag och idéer kan ju dyka upp allteftersom vi börjar
    använda hemsidan. Så här långt ser det bra ut!

    Bra jobbat!
    MVH/Sune

  16. 16 Stellan december 18, 2007 kl. 14:40

    Jag ser att ni verkar vara på retrtätt från den här bloggen nu, och det här förslaget kanske redan kommit från annat håll, men för säkerhets skull vill jag ta chansen att nämna det: Varför inte öppna möjligheten att se saldot på skattekontot via webben? Med hjälp av inloggningen med e-leg och hela köret kan det väl knappast vara en säkerhetsfråga?
    För mig som egen företagare skulle det vara en mycket välkommen förbättring.

    Mvh Stellan Löfving


Comments are currently closed.




%d bloggare gillar detta: