Tack för oss

I tisdag klockan 13.00 skickade vi sista versionen av slutrapporten, länken till prototypen samt en presentation till vår beställare. Nu är vi äntligen färdig med förstudien! Så vad kom vi fram till?

Kronofogden
Kronofogdens förslag
Lina har skrivit ett lite längre inlägg vad vi kom fram till för Kronofogden. Du kan läsa det inlägget här.

Skatteverket
Skatteverkets förslag
Första publika version som vi användartestade var version 0.7, efter denna kom version 0.8 som vi endast utvärderade internt. Sedan släpptes version 1.0 preview som även användartestades, både internt och med vanliga användare. Denna version ledde slutligen till version 1.0. Den kan ses på länken nedan.

Här är även en bild på de olika versionernas startsidor (jpg, 434kB)

De stora skillnaderna mellan första och sista versionen är:

  • Fyra flikar istället för tre
  • Istället för att ha privat som första startsida har vi en gemensam startsida
  • Startsidan fick även flik
  • Grafiska justeringar gjordes på vänster navigering
  • Grafiska justeringar gjordes på den högra spalten med relaterad information
  • Layout och innehållsändringar på startsidorna
  • Ändrade innehållet vänster meny till verbform istället för substantiv form ex. från ” Deklaration & skattekonto” till ”Deklarera”.
  • Massor av småsaker som rör innehållet, vart det ligger och vad vi kallar det.

http://prototyp.skatteverket.se/v10

I slutrapporten beskriver vi även många delar som vi inte har med i prototypen, det kan vara ämnen som rör tillgänglighet, användning av Ajax och hela konceptet. Det viktigaste av allt som framkom var.

  • Dela upp webbplatsen i olika målgrupper
  • Skriv innehålllet efter en lökprincip (enkelt först, sedan en fördjupning)
  • Låt användaren veta vart han eller hon är i strukturen (exempelvis med stöd från brödsmulor och navigering)
  • Integrera e-tjänsterna i webbplatsen
  • Utveckla eller titta på en ny sökfunktion
  • Utveckla fler webbaserad interaktiva blanketter

Hela slutrapporten hamnade på nästan 90 sidor samt 16 bilagor så detta är bara ett axplock på vad vi kom fram till.

Vad händer nu?
Vi kommer i januari ha ett sista styrgruppsmöte och presentation vad vi kommit fram till och hur vi vill går vidare. Vi vet inte idag om våra beställare kommer att gå vidare med ett utvecklingsprojekt, det är något som framtiden får förtälja.

Nu håller vi på att avsluta projektet, samla ihop allt material och arkivera det på ett bra sätt.
Detta blir sista inlägget, vi kommer låtar kommentarfunktionen vara igång några dagar sedan kommer vi att stänga den möjligheten. Blir det ett utvecklings projekt kan det säkert komma en fortsättning på denna blogg, vem vet?

Bloggen
Själva bloggen har varit en succé hos oss. Vi har fått in mycket kommentarer och vi har haft mycket besök, nedan ser du lite vilket statistik vi haft från dag ett. Mest besök hade vi när vi la ut prototyperna, något som varit populärt bland våra besökare på bloggen. Vi har även fått många kontakter med andra som arbetar med webb inom myndighetsvärlden men även andra företag. Vi fick även hjälp av Verva att ta fram lite riktlinjer kring att blogga som myndighet.

Lite allmän kuriosa om denna blogg

statistik för bloggen
Antal besök per månad

Totalt antal visningar: 15,375
Bästa dagen någonsin: 990

Tack för oss!

Mattias Langeström, projektledare
Åsa Blomquist Helge, projektledare
Jeanin Day, användbarhetsdesigner
Jens Wedin, interaktionsdesigner
Lina Gauffin, användbarhetsdesigner
Thomas Lennerland, användbarhetsdesigner
Ola Johansson, verksamhetsutvecklare
Peter Olovsson, användbarhetsdesigner

Annonser

5 Responses to “Tack för oss”


  1. 1 Anna-Frida Eriksson december 17, 2007 kl. 07:12

    Bra jobbat! Tack för att jag fick följa med på er resa och ta del av material och insikter.

  2. 2 Åsa Blomquist Helge december 17, 2007 kl. 11:30

    Grattis!

    Vilket kanonjobb ni har gjort! Jag är sååå nyfiken på rapporterna. 🙂 Bättre beslutsunderlag för att fatta beslut om fortsättningen undrar jag om man kan få. Hoppas beställarna och styrgruppen är nöjda med resultatet!

    Ha det så bra, vi hörs!
    /Åsa

  3. 3 Daniel Hansson december 18, 2007 kl. 13:51

    Hur kom ni fram till att ha en (onödig) startsida istället för att direkt prioritera t.ex. privatkunder/-användare? Var det en politisk fråga att inte riktigt våga prioritera någon persona eller är beslutet baserat resultatet från användningstester?

  4. 4 Jens december 18, 2007 kl. 14:48

    Tack för berömmet!

    @Daniel: Jag skulle nog säga att det var både och. Det fanns behov från verksamheten med en kanal för att kunna nå ut till alla målgupper. En gemensam startsida utan navigering ger även större utrymme att nå ut med olika budskap. Sedan så har Skatteverket ett cykliskt år med olika toppar för olika målgrupper, i april-maj är det mest privatpersoner men i augusti är det mer företagare etc. Om vi inte valt en gemensam startsida hade vi fått byta mellan privat och företag under året. Vi tyckte att detta var ett bra alternativ. Det sista användartestet visade även på ett önskemål med en gemensam startsida från användarna.

  5. 5 Anders Åhlund december 18, 2007 kl. 18:52

    Grattis!
    Ni har verkligen gjort ett fantastiskt bra jobb!!


Comments are currently closed.




%d bloggare gillar detta: