Kronofogden får ny form

startsidaJag som skriver heter Jens Wedin och arbetar som interaktionsdesigner i detta projekt, jag har den senaste tiden mest arbetat med den grafiska formen för Kronofogden. Då dagens webbplats inte har uppdaterats på några år samt att Kronofogden blir en egen myndighet i januari såg vi ett behov att uppdatera formen på Kronofogdens webbplats.

Samtidigt arbetar Kronofogden med att uppdatera den grafiska profilen för andra kanaler som t.ex. broschyrer. Vi började i höstas med att ha en workshop med representanter från verksamheten för att få en samsyn och en bas att stå på när arbetet fortlöpte kring det grafiska profilen. Det framtogs ledord för den grafiska tonen på webbplatsen som ska spegla de värden Kronofogden står för.Följande ledord definierades:

  • Modern
  • Stilren
  • Tydlig
  • Seriös
  • Användbar
  • Visionär

Vi tittade även på bildmanér, typografi, färger och tecknat manér för att hitta något som andandes Kronofogden. Vi kom fram till följande:

Form

Gärna använda någon form av tredimensionell effekt dels för att undvika ett ”platt” utseende och dels för att förstärka intrycket av interaktivitet.

Skarpa kanter och mjuka former står inte i något direkt motsatsförhållande, utan kan kombineras och utnyttjas i designarbetet.

Förslag på att använda tredimensionella effekter

tredimensionell

Förslag på att blanda mjuka och skarpa former, här även med en koppling mot tryckt material.

balkar

Tecknat manér

Olika tecknade manér är möjliga, men framför allt en ikonliknade, förklarande stil, som kan användas till att lätta upp layouten och höja förståelsen för exempel olika processer. Ikoner och illustrationer bör utgå från fotografier som förenklas för att skapa en ikonliknande känsla.

Exempel

auktionstorget

Färger

Primärfärger
Den mörkblå primärfärgen är en viktig identitetsbärare till skillnad från den gula färgen, som inte har samma vikt på Kronofogdens webbplats. Det är dock viktigt att den blå primärfärgen inte blir för dominant då webbplatsen lätt kan uppfattas som ”kall” och myndighetsaktig.

primärfärger

Sekundärfärger
För Kronofogden togs även fram sekundärfärger som ska användas som komplement till primärfärgerna. Det kan vara i ikoner, bakgrunder etc. Viktigt att dessa färger inte tar för mycket fokus från primärfärgerna, de ska istället användas som komplement till primärfärgerna.

sekundärfärger

Typografi

All typografi på webbplatsen presenteras med hjälp av html. Undantaget är textbudskap i vissa bilder. Alla text ska vara satt på ett sådant sätt att det enkelt går att förstora texten.

Till rubriker används Arial i olika nivåer.

Brödtext är satt till typsnittet Georgia i en storlek på 14px.

I menyer, huvud, flikar etc. används Arial som är en smalare typsnitt vilket ger mer plats för text. Båda typsnitten är valda för bra läsbarhet på skärm.

Typsnitt rubriker, meny och topp etc.

arial

Typsnitt brödtext

georgia

Fotografier

Natur och abstrakta motiv är fördelaktigare att använda sig av, då de skapar en stämning och en känsla utan att riskera att missförstås.

Generella bilder på människor kan vara svårt att använda sig av, eftersom det finns risk för missförstånd och feltolkningar.

Fotografier på människor kan dock fungera vid speciella tillfällen, som t.ex. då man har behov av
att visa fram medarbetare på Kronofogden.

Bra om det går att använda sig av samma fotografier som finns tillgängliga för tryckt material.

Exempel

fotografier

Grundlayout

Webbplatsen bör optimeras för en upplösning på 1024 pixlars bredd. Layouten består av 15 identiska spalter (grids) som kan användas som stöd för att skapa enhetlig layout. Layouten kommer att vara centrerad och använda sig av elastisk layout.

Grundlayout med 15 kolumner
grids

Exempel med tre spalter
spalter

Exempel med tre spalter, i detta fall en startsida
tre-spalter

Spalterna är helt flexibla i höjdled och kan i princip bli hur långa som helst. Rekommendationen är att sidorna ej ska vara för långa

Nedan är förslagen i sin helhet, klicka på bilden för att se bilderna i full storlek.

Det vi gärna skulle vilja få synpunkter på är:

  • Vilka känsla  ger den grafiska formen?
  • ”Andas” designen Kronofogden?
  • Hur upplever du brödtexten?
  • Är det något du tycker är dålig kontrast?
  • Är det något du saknar eller tycker är överflödigt?

Startsida
startsida

Startsida för ett område
startsida område

Sida med information
infosida

Annonser

5 Responses to “Kronofogden får ny form”


  1. 1 Pär november 13, 2007 kl. 13:58

    Spontant ser det bra ut. Väldigt trevligt att brödtexten får vara så ”stor”. Vi med dålig syn är superglada för det! 🙂

  2. 2 Mona Eriksson november 13, 2007 kl. 19:16

    Hej!

    Kul att det går så bra för er och jag är jätteimponerad av det ni visar på den här bloggen!

    Ett tips om ni vill ta reda på hur formen fungerar för funktionshindrade, är att kontakta något av de företag som gör granskningar avseende tillgänglighet. De kan även granska skisser på den här nivån och ge tips om vad som kan vara problem för tillgängligheten.

    Info om vilka företag som jobbar med detta finns på http://www.handisam.se/

  3. 3 Jesper november 13, 2007 kl. 19:21

    Vilka känsla ger den grafiska formen? – Formen känns som statligt verk. Och det är väl rätt?

    ”Andas” designen Kronofogden? – Jag har aldrig tidigare reflerkterat över att kronofogden skulle ha en form, så det går inte riktigt att säga att jag känner igen meg. Men om formen sätts i allt informationsmaterial så kommer det ju att bli formspråket.

    Hur upplever du brödtexten? – Som lag-aktig, statisk. En antikva är sämre på att förmedla puls och aktualitet än t ex Verdana eller Ariel. Sedan är det frågan om man vill ha det så eller inte.

    Är det något du saknar eller tycker är överflödigt? – Jag tycker att startsidan är lite död, kanske skulle smånyheterna ha frimärksbilder för att lätta upp? Jämför med startsida för ett område, som har sådana bilder.

  4. 4 Mikael N november 13, 2007 kl. 22:04

    Hej, Jens. Jag vill börja med att säga att det är fantastiskt kul att läsa er blogg och det är lika kul att kika på det ni hittills har åstadkommit med Kronofogdens nya webbplats!

    >> Vilka känsla ger den grafiska formen?
    Huvudsakligen får jag känslan att Kronofogden vill mig väl vilket ju är enastående bra då jag vanligtvis inte känner att Kronofogden är en positivt laddad och glad myndighet 🙂

    Om man tittar på era ledord så tycker jag att designen passar in sisådär;

    >> * Modern
    Ja, visserligen idag. Men om två år? Kanske, men jag är inte helt övertygad.

    >> * Stilren
    Nej, några grafiska element sticker ut (framåtvikt sidhuvud, vikningen runt sidinramningen av bakgrunden till Auktionstorget) och gör att sidan snarare känns flummig.

    >> * Tydlig
    Mja. Mina ögon är vana vid mindre teckensnitt och ett sans serif-typsnitt för brödtext men det tror jag att man snabbt vänjer sig vid (efter några minuter på siten, alltså redan under första besöket).

    Vart är underlines på (de flesta) länkarna? Visst kan man väl argumentera att det blir mindre rörigt utan underlines rent grafiskt men det blir ju desto rörigare för användaren generellt. Om ett av ledorden är att vara tydlig ska man väl inte gärna gå ifrån en av webbens mest basiska standarder? Eller?

    Högra delen av sidhuvudet känns inte heller helt tydligt. Här tror jag mer på en skönare grafisk harmoni än den snäva grupperingen.

    Högre line-height på brödtext skulle också göra innehållet lite tydligare. Fast på denna punkt står väl Verva:s ord emot mitt 🙂 På tal om line-height; länken ”Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?” sträcker sig över två rader men har samma vertikala avstånd mellan raderna som den frågan och nästa. Ett mindre avstånd om samma fyller två rader skulle göra saker och ting tydligare.

    >> * Seriös
    Lite, men mer flummig. Jag tycker även att bilden ni använder på startsidan är för omotiverad och generisk vilket bidrar till ett mindre seriöst intryck. Känns lite som de stock-bilder på vackra människor som pratar i telefon på amerikanska företags kontakta oss-sidor. Ni vet säkert vad jag menar 🙂

    >> * Användbar
    Ja! Förutom länkar utan underline.

    >> * Visionär
    En visionär bland svenska myndigheters webbsidor? Ja, det tycker jag.

    >> ”Andas” designen Kronofogden?
    Jag har inte varit i så mycket kontakt med Kronofogden förut så jag kan inte ge något värdefullt svar.

    >> * Hur upplever du brödtexten?
    Stor och kringlig 🙂 Jag funderar på om en tydlig ”större text”-länk (förslagsvis mellan rubrik och brödtext i ”mainContent” eller annan likvärdig plats) vore ett bättre val än 14px som default.

    Ingresserna känns lite klumpiga – fet stil och 14px blir lite för mycket.

    >> * Är det något du tycker är dålig kontrast?
    Nej, jag tycker det ser mycket bra ut.

    >> * Är det något du saknar eller tycker är överflödigt?
    För bred fråga så här strax innan nattidags 🙂

    Lycka till med det fortsatta arbetet!

    MVH
    Mikael N

  5. 5 Jens Wedin november 16, 2007 kl. 15:21

    Hej

    Tack jättebra kommentarer, vi tar till oss det och kommer att göra vissa justeringar inför ett kommande test.

    /Jens


Comments are currently closed.




%d bloggare gillar detta: