Prototyp på Skatteverkets webbplats

De senaste veckorna har vi arbetat på med att ta fram en prototyp av våra tankar och idéer för en förbättring av Skatteverkets webbplats. Det vi fokuserat på är att ta fram en ny struktur av innehållet på vår webbplats. Vi har även gjort exempel på att integrera Skatteverkets e-tjänster i våra befintliga struktur

Skatteverkets startsida

Vi hoppas nu på synpunkter från dig. Det vi helst vill att du kommenterar är:

  • Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?
  • Vad tycker du om att starta på ”Privat” fliken?
  • Vad anser du om att ha en till flik som heter ”Startsida” och har information från tre nuvarande flikarna?
  • Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?
  • Vad anser du om brödsmulan (de grå länkarna ovanför sidrubriken)?
  • Sökfunktionen i högerspalten, vad anser du att kunna söka inom ett område?

Viktigt att tänka på när detta är i prototyp

  • En stor del av innehållet (Rubriker, texter mm) är endast exempel och inte alltid helt korrekt.
  • Vissa sidor är ej fullt realiserade och saknar innehåll
  • Sökfunktionen fungerar inte
  • De flesta länkar från startsidan är klickbara, men på lägre nivåer fungerar inte alla länkar, de kan även gå till sidor som inte hör till prototypen.
  • Prototyperna är utvecklade med ambitionen att följa webbstandarder men vi har inte fokuserat på detta eftersom det är en prototyp. Några saker fungerar inte som det ska i Firefox som bland annat brödsmulan.

Har du andra synpunkter så är de självklart välkomna!

Uppdaterat

Version 1.0 (ändras under hela slutfasen av projektet)

  • Ny layout och innehåll på alla startsidor
  • Ny layout på relaterade länkar i högerspalten
  • Massor av småsaker…

Version 0.8

  • Gemensam startsida (dock ingen flik)
  • Ny layout och innehåll på alla startsidor
  • Vänster navigering är tydligare
  • Vänster navigering är nu uppdelad i olika grupper
  • Vänster meny är nu grupperad efter att göra saker ex. ”Betala skatt”
  • Lokal sök (den som ligger i högra kolumnen) syns mer
  • Mycket innehåll har flyttats, ändras eller förändrats.
  • ”Innehåll A-Ö” har bytt till ”Sökord A-Ö”

Version 0.7

  • Första publika version

Länk till prototypen

http://prototyp.skatteverket.se/

Annonser

28 Responses to “Prototyp på Skatteverkets webbplats”


  1. 1 Jon oktober 10, 2007 kl. 15:33

    Menyn med tre flikar tycker jag är väldigt bra. Att minimera det enbart tre gör man direkt vet vart man ska klicka utan att behöva leta bland diverse menyer. Enligt min mening så behövs det inte fler flikar, alltså heller ingen ”startsida”-knapp. Det är väl idag allmänt accepterat bland de flesta Internetanvändare att loggan är en länk tillbaka till startsidan och en till meny skulle göra det lite för grötigt. Enklare än som det är nu kan det nog inte vara: antingen är man privatperson eller företagare.

    Vad gäller vänstermenyn så tycker jag att den kan bli mycket tydligare, i alla fall i översta lagret. En liten pil eller ikon till vänster om orden skulle inte skada. Jag tycker även att texten ska bli understruken eller ändra färg när man för pilen över. Det är lite svårt att se vilken man klickar på, detta kommer att bli ett problem även för dem som har lite sämre syn. Däremot så är undermenyerna tydliga och man ser tydligt vart man är.

    Brödsmulorna är viktiga och bör finnas med – även på startsidan, så att man vet att det kommer upp liknande senare också.

    Vad gäller sökfunktionen så tror jag inte på en massa alternativ på startsidan. Eventuellt en länk till ”avancerad sökning” eller nåt sånt.

    Överlag ser det bra ut även om vänstermenyn kan bli tydligare. Varför inte ha en avskiljningslinje från den och själva innehållet? Båda är väldigt lika och det är inte jättetydligt alltid vad som är vad. Lika är den mörkare tonen högst upp i ”headern” betydligt bättre nu än förut. Sidan består av mycket grått och lite färg. Varför inte använda en mörkblå bakgrund (istället för den ljusgrå) för att få sidan att kännas varmare?

    Lite kommentarer iaf, men som sagt det ser ganska bra ut 🙂

  2. 2 tfsjohan oktober 10, 2007 kl. 15:51

    Flikar är alltid bra! Jag hade gärna sett en Hem-flik också. Rent visuellt hade jag föredragit att vänsternavigationen linjerade i vänsterkant med fliken. Ser lite spretigt ut nu.

    Varför är texten i flikarna bilder? Och varför varför varför har dessa inte alt-texter? Inte heller loggan har alt-text. Även i en prototyp borde det vara lika självklart som att sätta på sig säkerhetsbältet i bilen.

    Jag tycker det känns konstigt att topp- och vänsternavigationen hamnar under innehållet om man inte har stilmallar på (som skärmläsare t ex). Jag förväntar mig att strukturen på sidan är densamma oavsett om jag ser formen eller inte. Det blir väldigt konstigt att ”tabba” 40 gånger innan jag ens kommer till huvudnavigationen med flikar, toppnavigation eller vänsternavigationen.

    Jag kan bara komma på en enda anledning till att ni valt att göra så och det är för att förr i tiden så indexerade sökmotorer inte stora sidor. Men det gäller inte längre. Och även om det var så så bör det finns en logisk tabbordning på sidan som följer formen.

    Bra att ni lyft upp Blanketter högst upp. Tillsammans med att hitta telefonnummer och adresser måste väl det vara den i särklass mest sökta sidan.

    Mvh // Johan

  3. 3 Jens oktober 10, 2007 kl. 16:07

    Hej Johan

    Tack för dina kommentarer, precis vad vi vill ha!

    Jag svarar lite kort.

    Design
    Bra, det tar vi till oss.

    Hemflik
    Ja, vi är fundersamma hur vi gör där, vi kommer nog iallafall att ta fram ett förslag på detta.

    Flikar som bilder
    Endast för att det är en prototyp. I normalt fall skulle vi använda ”sliding doors”, ungefär som vi gör idag på vår normala webb.

    Navigering först i kod
    Absolut, endast för att detta är en prototyp. Se vår normala webb där navigering kommer först i koden.

    Populära avdelningar
    Blanketter och broschyrer, kontakt, Innehåll A-Ö är de mest besökta sidorna. Vi har därför lyft upp de i toppen. När vi gjorde tester i veckan märkte vi dock att de inte användes så mycket som vi önskade. Vi ska se vad vi kan göra för att lyfta fram de mer.

  4. 4 Björn Hagström oktober 11, 2007 kl. 14:07

    Här kommer några snabba kommentarer

    Flikar
    Det passar nog er verksamhet bra. Jag ser inte syftet med en gemensam ”Startsida”-flik. Möjligtvis för att besökare enkelt ska kunna ta sig till en startsida som man är van vid att kunna göra men jag skulle hellre se att ni döpte om ”Privat” i brödsmulorna till ”Startsida privat” så att det framgick på det sättet.

    Att starta på privatfliken känns också rimligt. Jag gissar att det är privatpersoner som både är flest till antalet och i störst behov av att ha det så enkelt som möjligt.

    Navigeringen
    Den är lite platt. På startsidan hade vill jag se att jag har musen över ett alternativ. En enkel understykning vid mouse over skulle räcka. Man ser att det är en navigering på startsidan men det blir svårare längre ner.

    På undersidorna är det rörigt att menyn från huvudsidan finns kvar och de nya alternativen skjuts in däremellan. Jag skulle tro att det beror på hur det är löst rent visuellt. Under ”Deklaration och skattekonto” kommer startsidemenyn under de nya valen och det är svårt att förstå vad som hänt. Det blir som sagt var extra tydligt just under det första valet i menyn då allt från startsidan hamnar underst. Att de nya alternativen som kommer till på en undersida är så tydligt markerade med gult gör att det sticker ut alldeles för mycket i förhållande till grundmenyn.

    Varför inte ta bort valen från startsidan och bara ha de nya valen? jag har ju valt att gå vidare och jag tror de flesta klarar av back-knappen nu för tiden. Man har ju också brödsmulorna. Kan vara värt att testa med användare i alla fall.

    Så, ny design eller ny funktion tror jag behövs.

    Brödsmulorna
    Kontrasten är för dålig.

    Sök på en sida
    Vi har haft detta på orebro.se för länge sedan men det visade sig att besökarna inte förstod det. Det är rörigt med två olika sökrutor och jag funderade själv på vad som var vad. Om ni ska ha det behöver det finnas en tydlig rubrik ovanför söken för en delstruktur.

    Övrigt
    Snabbvalen uppe till höger är för lätta att missa som ni själva sa.

    Jag gillar inte sidfoten. De två valen uvanför strecket ser ut att höra ihop med de 4 under det och det ser ut som att strecket bara hamnat där av misstag. Det känns som att kontrasten på texten i sidfoten är för dålig också. Kommer man se detta om man kör upp siten på en projektor till exempel (något som visar på problemet även för oss men normalgod syn)?

    Att fokusera på det mest använda på startsidan känns helt rätt. Kanske ska det ännu längre upp ovanför bilden.

    På startsidan behöver man kanske inte ha plats för brödsmulorna ovanför innehållet. Samtidigt kan det vara lätt störande när innehållet hoppar ner när man kommer till en undersida.

  5. 5 Fredrik Jonsson oktober 13, 2007 kl. 08:41

    Prototyp 1.0 ser inte bra ut i något annat än Internet Explorer 6 och det tror jag är att börja i fel ända. Även i Internet Explorer 7 bryter sidan ihop ifall man gör fönstret mindre än typ 1024 pixlar brett.

    Mitt tips är att först designa för moderna webb-läsare som Firefox, Safari och Opera. När det ser bra börjar man arbetet med den CSS som behövs för att fixa alla problem i Internet Explorer.(Tack Microsoft för ”Conditional Comments”!)

    Detta sätt är i min erfarenhet effektivare och slutresultatet blir bättre.

    Detta är dels för att göra er sida tillgänglig för oss skattebetalare som valt andra platttformar än Microsoft Windows på våra datorer.

    Det är också för att göra sidan lättare att anpassa till alla de andra typer av enheter som idag används för att utföra tjänster på Internet, t ex alla moderna mobiltelefoner.

    Har ni några funderingar på att förenkla URL:erna på den nya sidan? De på denna blog är t ex mycket bättre än på er rätta sida. En bra URL tycker jag ska vara:

    * Beskrivande, man ska förstå vilken information man kommer till genom att titta på den.
    * Så kort som möjlig, kan man läsa upp den i en telefon är det perfekt.
    * Fungera även efter nästa uppdatering av webb-platsen.

    Vad händer med alla befintliga URL:er, kommer de att fortsätta peka till rätt sidor på den nya webb-platsen?

  6. 6 Jens oktober 14, 2007 kl. 12:05

    @Björn, tack för din input, precis vad vi behöver.

    Flikar
    Ja, Privata ärenden är större än företagsärenden. Dock är företagare inne oftare, privatanvändare är inne ca en gång per år medans företagare är inne någon/några gånger i månaden. Det är därför vi är lite osäker på vilken flik vi börja med.

    Navigering
    Bra synpunkter, det tar vi till oss

    Brödsmulan
    Ja, vi funderar på att göra den mer tydlig, vi får se vart vi landar.

    Sök i högerspalt
    Väldigt intressant kring era iakttagelser på orebro.se. Efter test med användare märkte vi att ingen såg denna sökruta. Vi måste göra denna mycket tydligare om någon ska använda den.

    Snabbvalen
    Ja, vi kommer att titta på dessa om vi kan göra de tydligare

    Sidfoten
    Jag måste nog hålla med, ska se om vi kan ändra lite på den.

    Innehållet hoppar
    Ja, det var en sak som vi märkte när vi inte hade brödsmulan på startsidan. Därför är det lite väl luftigt på vissa sidor. Vi får se om vi kan lösa detta.

    @Fredrik, tack för dina kommentarer. Angående synpunkterna kring webbstandarder så är detta en prototyp och vi koden kommer inte att återanvändas om detta går live. Om du tittar på vår nuvarande site så arbetar vi där aktivt med att stödja webbstandarder, olika OS och olika webbläsare.

    URL’ar
    Ja, jag håller med, vårat CMS har dock problem med att ha lika bra URL’ar som WordPress. Dock hoppas vi att vår leverantör av verktyget kommer att förbättra detta med tiden.

    Befintliga URL’ar
    De kommer inte ändras om detta blir verklighet i framtiden. Eftersom vi använder samma CMS så blir det inga förändringar på befintliga sidor.

  7. 7 Martin Lissmyr oktober 14, 2007 kl. 18:19

    Jag får börja med att berömma för ett bra upplägg. Fler borde våga vara så här öppna!

    Vad det gäller flikarna i topp tycker jag att observationen att fler företagare är inne ofta talar för att privatfliken ska vara det första man får upp. Helt enkelt pga lärbarhet. Företagaren kommer med större sannolikhet ihåg att välja företagsfliken vid nästa besök, medan en sällananvändare kanske tvingas lösa problemet ”på nytt” vid varje besök. Kanske kunde man dessutom tänka sig en lösning där sajten ”kom ihåg” (cookie) vad man valt senast? Är lite osäker på hur man skulle reagera på det dock. Måste definitivt testas i så fall.

    Jag har även kikat lite på navigeringen i prototypen och skrivit lite om det på vår blogg: http://www.oktavilla.se/att_lasa/navigering_i_skatteverkets_prototyp. Texten är nog lite för lång för att inkluderas här i sin helhet så en länk får duga.

    Lycka till!

  8. 8 Martin Lissmyr oktober 14, 2007 kl. 18:21

    Hmmm. WordPress tyckte tydligen att det var en bra idé att ta med punkten i länken. Här är länken på nytt, utan punkt: http://www.oktavilla.se/att_lasa/navigering_i_skatteverkets_prototyp

  9. 9 jeremiah oktober 16, 2007 kl. 10:23

    Hi there,

    Some general comments on the new site.

    1. The layout looks odd in the new Safari browser from Apple. This might not seem like a big deal, but since Safari is based on Web Kit and a lot of projects use Web Kit it means you may be having problems with other browsers as well, like the Norwegian made Opera. These browsers also are more standards-based than the crap that comes from Redmond.

    2. Please make sure your site looks good and works well on linux. Linux is being used everywhere, including mobile phones, so if you want to reach a wide audience, you will need to support linux fully. The days of Microsoft only are past – you need to focus on standards, usability, and multiple operating systems. Right now the site is really Microsoft-centric and you will have problems with that in the future since Microsoft has a bad track record supporting standards.

    3. I think the overall design is excellent. Clear, usable, well laid-out. Perhaps the left-hand menu could have a border to make it stand out from the center contents?

    Best regards,

    Jeremiah

  10. 10 Björn Hagström oktober 16, 2007 kl. 12:08

    När det gäller tydligare url:er så har ju Sitevision (som ni väl har en variant av) stöd för att antal olika url-typer nu för tiden. Man kan tex få hela sökvägen till en webbsida som url om jag kommer ihåg rätt. Att ha datum med är inte lika relevant som på en blogg där ett inlägg görs en viss dag och så är det med det. På en webbsida för en myndighet uppdateras en sida regelbundet och informationen förändras. Datumet för publiceringen är då inte alls lika viktigt eller intressant.

  11. 11 Jens oktober 17, 2007 kl. 09:53

    @Jon, förlåt att jag inte svarat på din kommentar, den fastnade i vårat spam filter av någon anledning. Bra synpunkter kring navigeringen, vi ska se vad vi kan få till så den blir tydligare.

    @Jeremiah, thanx for your comment. As this is a prototype it might look strange in some browsers, if or when we develop a real site we would of course make sure it would work in all browsers/OS that support modern web standards.

  12. 12 Pär oktober 18, 2007 kl. 08:56

    Hej!

    Är det bara jag som tycker att sidan känns väldigt bred?Det känns lite svårt att få överblick över innehållet.

  13. 13 Mikael Sandin oktober 23, 2007 kl. 12:19

    Hej, har ägnat endast ca 10 min minuter åt att kolla runt på er prototyp som jag hamnade på av en slump men här kommer i alla fall ett par saker att fundera över:

    1. Som tidigare påpekats hade jag gärna sett någon att länkarna i vänstermenyn hade markerats på något mer sätt vid hover. Helst genom understrykning.

    2. Logotypen i sidhuvudet skall även fungera som länk till startsidan (detta brukar vara standard)

    3. Markera besökta länkar i texten på något sätt. Detta är enligt all litteratur oerhört viktigt och ger användaren en möjlighet att orientera sig (se bl.a. Web Design Usability av Jakob Nielsen och Hoa Loranger). At inte göra det är enligt deras 3-gradiga skala fortfarande ett sk. ”3-scull problem”.

    4. Troligen kan de två sökrutorna skapa problem då ”vanliga” användare inte kommer att förstå skillnaden mellan att söka avgränsat i den lilla rutan och söka på hela sajten i den stora. Gör användartester för att se huruvida detta skapar problem. Tänk också på att om man inte uppfattar att sökningen är avgränsad så kommer man inte förstå varför man inte får några träffar om man söker på något utanför kategorin.

    5. Personligen tycker jag att vänstermenyn utmärker sig alldeles för lite i utgångsläget för att sedan ändra både färg och annat inom en kategori.

    Ja ja, det var saker som jag vid första anblicken kom att tänka på, annars tycker jag att det mesta verkar bra…

    Vänliga hälsningar
    Mikael Sandin, Sandin Design (www.sandindesign.se)

  14. 14 Mikael Sandin oktober 23, 2007 kl. 12:45

    …två saker till som jag märkte, jag gillar inte riktigt att bakgrunden blir ljusgrå när muspekaren förs över tabeller. Kan inte riktigt se någon anledning till detta men framförallt blir det ett oerhört blinkade om man råkar ha muspekaren mitt på sidan när man scrollar vilket distraherar och stör (enligt min åsikt alltså ;)).

    Och en liten sak till. Under ”Deklaration & Skattekonto” finns 4 stycken rutor, jag hade uppskattat om de, vid on mouse over, markerades på något sätt för att ytterligare visa att de fungerar som länkar, då kan ni skippa understrykningen av rubrikerna…men som sagt detta var bara ett förslag.

    /Mikael Sandin

  15. 15 JAkob Österberg oktober 25, 2007 kl. 12:03

    · Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?
    Mkt bra!
    · Vad tycker du om att starta på en gemensam startsida?
    Ok, funkar.
    · Vad anser du om att inte ha en gemensam startsida utan att starta på ”Privat” fliken?
    Sämre
    · Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?
    Mycket bättre än nuvarande!
    · Saknar du något innehåll?
    Möjligtvis punktskatterna.

  16. 16 Jens Wedin oktober 25, 2007 kl. 12:13

    @Mattias, bra synpunkterna. Vi har nu gjort en del uppdateringar på vår prototyp utifrån dina och andras synpunkter. Den ligger nu upplagd under prototyp.skatteverket.se

    @JAkob, tack för dina synpunkter. Punktskatterna ligger nu under ”företag > betala skatt > punktskatter”

  17. 17 BeO oktober 25, 2007 kl. 15:07

    Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?
    Det räcker utomordentligt
    Vad tycker du om att starta på ”Privat” fliken?
    Kanske det skall vara ”Företag” som första flik eftersom vi är inne oftare !
    Vad anser du om att ha en till flik som heter ”Startsida” och har information från tre nuvarande flikarna?
    Inte nödvändigt
    Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?
    Helt OK
    Vad anser du om brödsmulan (de grå länkarna ovanför sidrubriken)?
    Duger bra
    Sökfunktionen i högerspalten, vad anser du att kunna söka inom ett område?
    Vet inte, brukar hitta allt utan sök!

  18. 18 Sven Widlund oktober 25, 2007 kl. 19:51

    En uppdelning på tre flikar fungerar alldeles utmärkt.

    Fungerar bra att starta på Privat fliken. Som ett tidigare inlägg sa så är vi företagare inne oftare och vet vart vi ska och väljer därför rätt flik.

    Vänstermenyn fungerar utmärkt och på det hela taget ger sidan ett mycket mer lättöverskådligt intryck gentemot den nuvarande.

    Det är alltid bra att ha en sökfunktion, det kan underlätta i vissa situationer.

  19. 19 Kjell Närkhammar oktober 26, 2007 kl. 08:30

    Uppdelningen i tre flikar är bra.
    Gemensam startsida, där man väljer mellan företag och privat, är logisk. Det använder vissa banker så det är i vart fall jag van vid.
    Jag har inte heller något att invända mot systemet med vänstermeny. Den är tvärtom tydlig och kan knappast bli bättre.
    Jag saknar en text om skattekontot till exempel ”Ditt skattekonto”. Det är visserligen en E-tjänst men en blänkare i vänstermenyn kan måhända vara bra för dem som är nya datoranvändare.

  20. 20 Ulf Wilen oktober 26, 2007 kl. 14:24

    Jag tycker det ser bra ut, lite trevligare än den gamla.

  21. 21 Marek oktober 27, 2007 kl. 00:55

    · Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?

    Flikarna är mycket bra och tydliga. Sidan är f ö lättöverskådlig och lättanvänd. Snyggt!!!

    · Vad tycker du om att starta på en gemensam startsida?

    Det borde ju vara enkelt och bra, men sajten måste delas upp mellan privat och näringsidkare. Däremot kan en drop down meny poppa upp när man hovrar med musen ovanför flikarna. Då kan man 1. se var som finns under t.ex. privat och 2. klicka sig direkt till det man söker om man vet vad det är.

    · Vad anser du om att inte ha en gemensam startsida utan att starta på ”Privat” fliken?

    Nja, det är bra att strukturera det under privat och företagande så att besökaren slipper överflödig info. Är jag privatperson kanske sådant som berör företagare inte intresserar mig.

    · Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?

    Bra färgval, tydlig och strukturerad. Den underlättar i att hitta var man är. Ett plus vore nu om E-tjänsterna till höger exakt motsvarade var man är i strukturen. Det hade gjort det ännu lättare att använda E-tjänsterna. Det där har ju varit bökigt innan, även om skatteverket varit föregångare här i Sverige med E-tjänster.

    · Saknar du något innehåll?

    Faktiskt inget jag kan komma på för stunden. Det är väldigt snyggt jobbat. Sidan fungerar perfekt i såväl Firefox som IE och DET är bra. Nu har jag inte kunnat kolla sidan med listan över lediga tjänster, eftersom det var där jag var sist när jag besökte Skatteverkets sida sist, men vad jag däremot kan säga är att det är viktigt att det tydligt framgår var tjänsterna ligger. Man ska inte behöva sitta med Gula sidorna för att lyckas luska ut var jobbet man tänkt söka ligger.
    F.ö. mycket snygg sida.

  22. 22 Lars Frykevall oktober 29, 2007 kl. 09:48

    Det är bra med tre flikar

    Gemensam startsida behövs inte

    Det går utmärkt att starta på ‘Privat-fliken’

    Om vänstermenyn har jag inga särskilda synpunkter. Den fungerar OK.

    Jag saknar ett ‘synonymregister’ i sökfunktionen. Den är för precis.
    Jag sökte efter tidpunkten för återbetalning av skatt för företag med
    ett antal nyckelord utan att lyckas särskilt bra.

    Det borde ge träff för alldagligt formulerade inmatningar av typen ‘skatt tillbaka när?’
    Mvh
    Lars

  23. 23 Jenny oktober 29, 2007 kl. 12:26

    Hej
    Jag tycker att det ser bra ut utifrån vad jag behöver sidan till i mitt jobb (bolagsekonom). Jag saknar en snabb länk till ”Sök VAT-nr” som finns väldigt bra på den nuvarande sidan. Under momsfliken skulle jag vilja ha mer info och även lättare att hitta blanketter som hanterar frivillig skattskyldighet mm.
    Jag är mycket positiv till uppdelningen i tre flikar och att man startar på en gemensam startsida.
    Vänstermenyn tycker jag är tydlig förutom det jag skrev tidigare.

  24. 24 Lars Hofvander oktober 29, 2007 kl. 14:35

    Hej!

    Kalas att låta allmänheten tycka till. Lätt att vara hemmablind om man sitter på ”insidan”.

    1. Flikar: Jättebra att filtrera ner sidorna i dessa kategorier. Det underlättar alltid om man har mindre att bläddra/leta.

    2. Starta på Privat är bra, då det är större risk att en privat-person är mindre professionell/van vid att hitta information än de övriga kategorierna.

    3. Jag ser inte poängen att blanda information avseende de 3 kategorierna på en och samma sida. Om det finns sidor som är gemensamma för 2 eller fler kategorier, så bör de vara länkade inifrån resp. kategori. Annars kan man gå vilse.

    4. Ja, dock kunde strecken mellan meny-valen vara i en färg som syns lite mer. Blir lite plottrigt om ett menyval tar mer än en rad. Bra att ha en tydlig separation mellan resp. val.

    5. Om inte menyn i sig kan återspegla positionen på site-kartan, så är ”brödsmulan” en hjälp. Dock tar den upp en rad extra som kan medföra att besökare måste skrolla mer i längden för att se informationen på sidan.

    6. Bra idé med en sökfunktion som redan har ett filtrerat resultat enl. den rubrik man redan befinner sig i. Kan vara bra att kanske ha en kryssruta ”Sök hela siten” som ettalternativ om man inte hitta den rubrik van förväntar sig att informationen finns.

    Lycka till med slut-produkten
    Lars Hofvander
    Floripa Win&Web Solutions

  25. 25 Siv oktober 29, 2007 kl. 19:25

    Hej!
    Nu har jag tittat runt lite på sidorna och tycker att webplasten ser trevlig ut. Jag har några kommentarer.
    1. Websidorna ser trevliga ut och den information som jag sökte var lätt att hitta. Jag använder sök på bokstav.

    2. Det är minst tre män på bild och kanske 4 eller 5. Endast möjligen en kvinna. Det är lätta att ändra på.

    3. Det tog ett tag innan jag hittade tillbaka till startsidan eftersom det bara fanns tre flikar. Men det gick snart upp för mig hur det var.

  26. 26 Göran Öström oktober 30, 2007 kl. 03:06

    Hej

    Jag är egen företagare och använder er nuvarande webbplats relativt mycket.

    Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?
    Ser snyggt ut, men ingen revolution direkt. Jag ser inte att jag som användare får det enklare. Är det inte samma information som tidigare fast i annan struktur.

    Vad tycker du om att starta på en gemensam startsida?
    Jag ser ingen jättevinst med att dela upp i privat och företag. Ha kvar er gamla startsida och ge istället möjlighet att logga in och få en anpassad sida utifrån mina egna val eller en kvalificerad gissning.

    Vad anser du om att inte ha en gemensam startsida utan att starta på ”Privat” fliken? Se ovan

    Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?
    Den gamla var tydligare (sorry). Jag vill leta mig fram till svar på en fråga och det syftet fyller er gamla hemsida. Oftast vill man ner till lämplig broshyr/informationsblad för att få svar på den frågan man har.

    Saknar du något innehåll?
    Jag hade gärna sett att man som användare kunde logga in en gång och då få fram den grundläggande information och de funktioner som jag behöver. Dessutom skulle jag vilja strukturera den sidan efter eget huvud så jag nästa gång enkelt når de tjänster jag användar. Exempelvis slippa logga in och ut mellan skattedeklaration och skattekonto samt få lättillgängliga länkar för de blanketter och broshyrer som jag kan tänkas behöva. Ni har ju i princip all nödvändig information för att ge mig de roller som jag skulle behöva i form av fg års deklaration, uppgifter om barn, etc
    Mycket av den kontakt som idag sker brevledes skulle man också kunna hantera via webben på detta sätt. Helt enkelt en palett av tjänster och innehåll.
    Vill jag ha ytterligare information kan jag koppla på andra roller som ger mig relevant information. Eller logga ut och gå tillbaka till hemsidan och söka mig fram.

    Klockan blev mycket, men som sagt – egen företagare…
    Lycka till
    Göran Öström
    RBM Sweden AB

  27. 27 Andrea Fuentes november 2, 2007 kl. 10:12

    Hej

    Har varit inne på sidan och tycker att den är mycket bättre än den ni har nu, jag har kortfattat svarat på frågorna.

    – Vad tycker du om att innehållet är uppdelat i tre flikar?
    Mycket bra, det är mycket enklare att hitta informationen man behöver när det är uppdelat i privatperson och företag.

    – Vad tycker du om att starta på ”Privat” fliken?
    Jag tyckter inte att det var bra men eftersom jag är sen med att svara så har ni redan ändrat detta och det är mycket bättre nu, kändes konstigt med startsidan på privat.

    – Vad anser du om att ha en till flik som heter ”Startsida” och har information från tre nuvarande flikarna?
    Behövs inte, det är bra som ni har det.

    -Vad tycker du om själva vänstermenyn? Är den tydlig? Ser du vart du är i strukturen?
    Jag tycker att den är bra, öveskådlig, det är lätt att hitta dit man vill, att ni har uppdelat menyn på ”För arbetsgivare” osv är något som jag har saknat, det är lätt för tex ett nystartat verksamhet att finna de informationen som är viktiga. Ett stort plus.

    -Vad anser du om brödsmulan (de grå länkarna ovanför sidrubriken)?
    Sökfunktionen i högerspalten, vad anser du att kunna söka inom ett område?
    Brödsmulan är okej inte mycket att kommentera, sökfunktionen tycker jag är mycket bra, lättare att hitta informationen man vill när det är uppdelad i områden.

    För övrigt tycker jag att det är en snygg, lätt överskådlig och lättanvänd sida.

    Mvh
    Andrea


  1. 1 Beta Alfa » Skatteverket public beta Trackback vid oktober 14, 2007 kl. 15:11
Comments are currently closed.




%d bloggare gillar detta: