Resultat från användningstest av Kronofogden.se

Thomas Lennerland, användbarhetsdesigner:

Sammanfattningsvis kan sägas att Kronofogdens webbplats fick gott betyg när det gäller information och design. De flesta synpunkterna gällde strukturen.

Menyn innehåller en huvudnivå och inga undernivåer. Detta är inte ett problem på samma sätt som på Skatteverkets webbplats, eftersom Kronofogdens webbplats har betydligt färre sidor.

Länkarna under ”Gå direkt” fungerar mycket bra och är i flera fall utformade efter vanliga situationer. Tyvärr så är ”Gå direkt” den enda vägen till denna nyttiga information.

”Svar på frågor” innehåller mycket bra information och fungerade väl för användarna.

Språk
Språket fick i regel bra omdömen av användarna.

Design
Den grafiska formen på Kronofogdens webbplats fick genomgående bra kritik. Några omdömen var bl.a:

  • ”Snygg tydlig design, ej överarbetad.”
  • ”Lite tråkig men bra. ”

Innehåll och funktionalitet
De användare vi träffade var i stort nöjda med det innehåll och den funktionalitet som finns på webbplatsen idag. Några kommentarer från användarna:

  • ”Bra upplägg, lite nyheter och aktuella saker.” (startsidan)
  • ”Tillräckligt med text, tycker det är bra när det är enkelt”.
  • ”Saknar en kort introduktion till vad myndigheten sysslar med.” (startsidan)

Sökmotor
Användarna hade ibland problem med att hitta rätt när de använde sökmotorn. De mest relevanta sidorna kom inte alltid överst bland sökresultaten. Någon användare var också frågande till varför vissa sidor överhuvudtaget kom med bland sökresultaten.

Gå direkt
Länkarna under ”Gå direkt” fungerade mycket bra och är i flera fall utformade efter vanliga situationer, ”Vill betala”, ”Kan inte betala”, ”Vill få betalt”.

En del användare var mycket fokuserade på vänstermenyn och la därför inte märke till ”Gå direkt”, som för övrigt bara visas på startsidan. Tyvärr så är ”Gå direkt” den enda vägen till denna nyttiga information (förutom sökmotorn). Vi bedömer att det vore bra om informationen även var tillgänglig via exempelvis vänstermenyn eller ”Frågor och svar”.

Ordförklaringar när användaren förväntar sig mer information
Kronofogdens webbplats innehåller gott om övergripande information. Det är bra att man inte förutsätter att besökarna har förkunskaper. När användaren klickar på en länk och tror sig gå vidare till mer detaljerad eller närliggande information, visas dock ibland en ordförklaring av det länkade ordet istället för mer detaljerad information.

Pdf-dokument
Användarna hade inte några problem med att läsa broschyrer i pdf-format. De reagerade inte heller över att hitta information i pdf-dokument istället för vanliga webbsidor.

När man öppnar en blankett i pdf-format ges en varning om att det inte går att spara data som anges i formuläret. Enstaka användare missförstod detta och trodde att det inte gick att spara blanketten överhuvudtaget.

 

Annonser

3 Responses to “Resultat från användningstest av Kronofogden.se”


  1. 1 Arne Evertsson september 10, 2007 kl. 08:19

    Äh kom igen, pdf är elakt och ondskefullt. Om nu pdf vore så bra kunde vi låta hela webbplatser vara pdf-dokument i stället.

  2. 2 Jeanin september 12, 2007 kl. 06:27

    Hejsan Arne!

    Det är givetvis ingen bra idé att ha info bara i PDF-format på en webbplats. Men i testerna vi gjorde i våras så reagerade faktiskt ingen av användarna negativt på att behöva gå vidare och läsa mer detaljerad information i en broschyr i PDF-format istället för på en webbsida.

    Vänliga hälsningar,
    Jeanin Day, användbarhetsdesigner i projektet


  1. 1 Specialare om användbarhet - Backend Media Trackback vid juli 25, 2007 kl. 17:49
Comments are currently closed.




%d bloggare gillar detta: